Thursday, January 13, 2011

Resteboller (koldhævede boller med havregrød og græskarkerner)

Inspireret af klidmosters indlæg om madspild, havde jeg gemt en rest havregrød fra morgenmaden. Normalt er jeg lidt slem til at smide forskellige små-rester ud, men jeg har lovet mig selv at blive bedre til at få brugt resterne, for egentlig synes jeg, det er en uskik at smide mad ud. I hvert fald mad, der ikke er blevet for gammelt.

Grødresterne blev brugt til en gang koldhævede boller efter egen opskrift. De kan jo varieres på utallige måder, alt efter hvad man har i skabene af kerner og mel. Fra tidligere erfaring ved jeg, at det er meget vigtigt at dejen er saltet ordentligt, når man putter grød i. Ellers kan de godt blive ret ferske og kedelige i smagen. Min køkkenvægt var løbet tør for batteri, så alle mængder er angivet i deciliter.



Koldhævede boller med havregrød og græskarkerner
(12 - 14 stk)

20 g gær
4 dl koldt vand
1,5 tsk groft salt
1 spsk honning
2,5 dl havregrød
1 dl græskarkerner
1/2 dl hørfrø
2,5 dl fuldkornshvedemel
7 - 8 dl hvedemel (må afpasses mængden af grød)

Gæren røres ud i koldt vand. Salt og honning tilsættes. Dernæst tilsættes kerner og mel, og dejen røres godt (jeg lod røremaskinen køre i adskillige minutter). Dejen skal være så blød at den ikke kan æltes med hænderne uden at klistre, men ikke så blød, at den er helt flydende. Skålen dækkes med husholdningsfilm og sættes til hævning i køleskabet natten over. Næste dag tændes ovnen på 220, og ved hjælp at 2 skeer sættes boller på en plade med bagepapir. Skeerne dyppes i vand mellem hver bolle. Bages i 20 - 25 minutter.

Bollerne fik en ret god struktur og smag, sikkert på grund af havregrøden. Det er bestemt ikke sidste gang jeg putter grød i mine koldhævede boller.

2 comments:

  1. Tak :-) Inspirationen til at putte grød i bagværk fik jeg netop inde på http://www.stopspildafmad.dk/

    Mange hilsner fra Anna

    ReplyDelete